Trening Cardio czy Interwały? Podstawy

CARDIO czy INTERWAŁY?

Co lepsze? Który sposób spali więcej tłuszczu, który da lepsze efekty? To niezwykle często pojawiające się pytania. Dzisiaj ogarniemy ten temat krótko i konkretnie. Najpierw trzeba jednak zrozumieć jak te sposoby działają.

CARDIO:

– to praca w stałym (lub zbliżonym) tempie i umiarkowanym tętnie (najczęściej w przedziale 50% – 70% tętna maksymalnego)
– to w miarę łatwy i średnio intensywny trening, który spala tkankę tłuszczową w trakcie wysiłku (czas trwania przeważnie 30-60 minut)
– słabo działa na przyspieszenie metabolizmu i generalnie na zmiany “po treningowe”
– przeważnie wskazane jest na początek dla słabo wytrenowanych osób, ponieważ mniej męczy i jest bezpieczniejsze niż mocne interwały. Chociaż wszystko zależy od możliwości trenującego i intensywności tych ćwiczeń
– długotrwały i jednostajny wysiłek cardio przy wyższych “obrotach” powoduje często podwyższenie kortyzolu (hormonu stresu)
– przykładowe propozycje treningu cardio to spacery, marsze, truchtanie, bieganie, rower, orbitrek, ergometr itp.

INTERWAŁY:

– to przede wszystkim przeplatanie maksymalnej (lub dużej) intensywności z umiarkowaną (małą) intensywnością na treningu
– działają na zasadzie szybko/wolno/szybko/wolno, czyli według reguły praca/odpoczynek/praca/odpoczynek
– co do zasady to w miarę krótkie treningi (około 10-20 minutowe) charakteryzujące się dużą intensywnością
– można wprowadzać wiele różnych kombinacji interwałów w zależności od typu treningu i priorytetów (biegowy, siłowy, crossfitowy, itd.)
– interwały podkręcają metabolizm, co daje lepsze efekty także “po treningowo” np. w kwestii spalania tłuszczu czy kwestii sylwetkowych
– z tym rodzajem treningu lepiej poradzą sobie osoby już trochę aktywne fizycznie

WNIOSEK:

Jak to w sporcie bywa nie ma tutaj złotej reguły co jest jednoznacznie lepsze. Są to metody po prostu inne. Cardio wpływa bardziej na wydolność tlenową, z kolei Interwały w zależności od konkretnej specyfikacji na wydolność beztlenową i/lub tlenową. Wybór zależy oczywiście od indywidualnych możliwości oraz celów jakie chce się osiągnąć. Interwały wydają się dawać lepsze efekty i bardziej ukształtują sylwetkę. W większości przypadków nie stoi jednak nic na przeszkodzie aby połączyć oba sposoby w swoim planie treningowym. Każdy ma swoje preferencje i upodobania dotyczące ćwiczeń. To też jest ważne w kontekście wytrwania w rytmie treningowym. Coś co lubisz robić będziesz trenować po prostu chętniej i częściej. Osobiście preferuję i częściej ćwiczę interwały, ale cardio od czasu do czasu także wplatam w swój trening.

A Tobie co bardziej odpowiada CARDIO czy INTERWAŁY?
Jeśli chcesz więcej merytorycznej wiedzy dotyczącej treningu sportowego wpadaj na moją stronkę poświęconą w 100% temu zagadnieniu. Powyższy artykuł to przykład jednego z kilkunastu już merytorycznych maili wysyłanych do moich czytelników 🙂

Wejdź na TreningSportowy.pl , korzystaj z darmowych materiałów i  #pokonajlenia  🙂

Michał Schlegel

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *